باید چک لیست اجرای نما شبکه‌ها

از این رو در این نوع نما که وزن نما با ملات یا چسب تحمل می شود، «مهارهای مسلح کننده» (نوع مطلوب سیستم های مهار نما) اجباری است، چراکه نمای چسبانده شده حساس به جابه جایی است و در اثر شتاب زلزله قطعه آزاد شده و نهایتا سقوط می کند. نما اولین قسمت از یک ساختمان است که در چشم افراد قرار می گیرد. اول آنکه نمای ساختمان ها باید از وجه معماری ساختمان و بنا مورد توجه قرار گیرد. از آنجایی که در اجرای نماهای رومی سیمانی ایجاد سطح صاف و بدون موج از اهمیت بسیار بالایی در زیبایی نما برخوردار است. رومی ها نیز مبتکر بودند و تکنیک ها و مصالح جدید ساخت و ساز را با طراحی خلاقانه ترکیب کردند تا طیف وسیعی از ساختارهای معماری جدید را تولید کنند. تاج و سردری ها یکی از مهمترین قسمت اجرای نمای رومی محسوب میشوند. مهمترین جزء از نمای خشک، همان متریال اصلی است که میتواند سنگ، آجر، فلز، چوب یا هر چیز دیگری باشد. در بسیاری از ساختمان ها نمای سنگی با استفاده از لایه نازکی از ملات به سازه چسبانده می شود. الگوی تجربه شده در کشورهای دیگر نشان می دهد اولا نمای ساختمان ها قابل مذاکره نیست و ثانیا لایه های مختلفی روی کاربری زمین و به تبع آن نمای ساختمان ها تاثیرگذار است و به عنوان مثال یکی از لایه های اثرگذار محدوده میراثی و حفاظتی شهرها است.

اجرای نما جوایز: 3 دلیلی که چرا کار نمی‌کنند و چه کاری می‌توانید انجام دهید درباره آن

لایه سوم از این مقررات به ضابطه ۷۱۴ معروف است که مطابق محتوای آن در طراحی و اجرای نما باید سه فاکتور بررسی شود: اول آنکه سیستم اتصال نما به تکیه گاه قادر به تحمل نیروهای وارده به نما ناشی از بار باد، زلزله و ضربه ها باشد. بررسی محتوای سه دسته مستندات فرادست ساختمانی در کشور حاکی از آن است که در بحث نمای ساختمان و دیوار خارجی ساختمان، چارچوب های فنی و مقرراتی برای طراحی و اجرای نما و نوع مصالح ساختمان قابل مصرف در نما معرفی شده اند. این خطوط قرمز در سه دسته مقررات، آیین نامه و دستورالعمل فرادست ساختمانی به صورت جزئی تر توضیح داده شده اند. نتایج بررسی ضوابط و مقررات فرادست ساختمانی و گزارش کارشناسی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از شکل عجیب تخریب ساختمان ها در زلزله کرمانشاه از وجود یک تهدید متفاوت برای پایتخت حین زلزله بزرگ خبر می دهد. یکی از پرطرفدارترین نماهای مورد استفاده نمای سیمانی بوده که در این مقاله هم قصد داریم در رابطه با طراحی نما و اجرای نما سیمانی بحث کنیم و اطلاعاتی به شما عزیزان بدهیم. علاوه بر این در آیین نامه ۲۸۰۰ (آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله) درخصوص نحوه اجرای نماهای مختلف ساختمان با استفاده از مصالح مختلف نیز الزاماتی آورده شده است.

بزرگ ترین انحراف ساختمانی در بخش «نما»، با استفاده بی رویه از «سنگ» آن هم بدون رعایت اصول حداقلی رقم خورده است. طراحان و معماران در گروه معماری آوگون با توجه به نیازها و خواسته های کارفرما مدرن ترین، به روز ترین و با کیفیت ترین طرح نماها را با توجه به بودجه ی کارفرمایان ارائه می دهند. سقوط نماهای سست و مستعد ریزش ناشی از زلزله سه خطر را برای شهروندان در حین وقوع زلزله به همراه دارد. از دیگر ویژگیهای منحصربهفرد این سنگ میتوان به شستشوی آسان آنها اشاره کرد. زمین لرزه، نشست زمین، جا به جایی ساختمان، عدم استفاده از چسب و ملات مناسب، انبساط و انقباض حرارتی و برودتی از سری مواردی بوده که منجر به ریزش و جداشدن سنگ نما اجرای نمای خشک در ایرانی ساختمان میشوند. میتوانیم در رویه از سنگدانههای سبک یا سنگدانه عادی استفاده کنیم یا حتی از واش بتن پیش ساخته به جای رویه استفاده کنیم.  Th is artic le was do​ne by behsaznama Content G​enerator DEMO.

اگر در ساختمان مورد نظرتان کاربری های مختلفی دارید با استفاده از طراحی نمای ساختمان می توانید آن ها را به وسیله مواد و مصالح مختلف شاخص تر کنید. به عنوان مثال درخصوص چگونگی استفاده از آجر در نمای ساختمان تاکید شده پس از احداث دیوار پشت باید با مفتول و اتصال مناسب، خطر ریزش مهار شود یا آنکه درخصوص نمای سنگی تاکید شده باید با مهار مناسب از جداشدن و فروریختن هنگام زلزله جلوگیری شود. حتی در مواردی در نظر بسیاری از طراحان نمایکامپوزیت آجری نسبت به نمای آجری یا سنگی طبیعی بهتر خواهد بود. به عنوان مثال حتی اگر نمای سنگی در بهترین حالت به سازه اصلی پیچ شود چون شرایط اقلیمی منطقه در نظر گرفته نشده ممکن است در اثر بارش دچار ترک شوند و با بروز هر لرزه کوچک دچار ریزش شوند. علاوه بر آن هنگام طراحی نما بافت منطقه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید