راز نهایی کتاب موسیقی

بعد از انقلاب اسلامی نه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور، نه در شورای فرهنگ عمومی، نه در مجلس و نه در هیات وزیران سند راهبردی نداشتهایم؛ البته تلاشهایی در جهت تدوین اینگونه اسناد شده ولی به نتیجه نرسیده است؛ به عنوان مثال سال ۱۳۹۲ در شورایعالی انقلاب فرهنگی و مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری متون قابل توجهی تدوین شد، ولی به خاطر برخی برخوردهای سلیقهای به نتیجه نرسیده و این بلاتکلیفی ادامه پیدا کرد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف رسیدن به یک نقشه جامع و راهبردی است که مسیر را مشخص کرده و به همه برنامه عمل بدهد؛ ولی ما در شورای فرهنگ عمومی، مسئلهمان مشخصاً نسبت فرهنگ عمومی و موسیقی و روابط متقابل این دو است؛ رویکرد ما نیز در تمامی موضوعاتی که به آن میپردازیم این است که به سراغ دوراهیها، گرهها و معمّاها در عرصه مسائل فرهنگی کشور برویم؛ یعنی نظام فرهنگی کشور را از آن حالت گردگویی در بیاوریم و یک بار برای همیشه تکلیف و موضع راهبردیمان را با موسیقی مشخص کنیم. به گزارش سایت طلا، آناهیتا درگاهی، همسر اشکان خطیبی با اعلام پدر شدنش، او را سورپرایز کرد. آناهیتا درگاهی، همسر اشکان خطیبی با اعلام پدر شدنش، او را سورپرایز کرد.

کتاب موسیقی چیست؟

از ریتم افتادن های غیر ارادی جملات ، اکسان دادن های بی مورد به بعضی از نتها ، عدم شناسایی موتیف های مختلف و جمع بندی نکردن آن ها ، کشیدن بیش از اندازه یک نت ، به سرعت نرسیدن موسیقی و بسیاری از موارد اینچنینی که در زیر شرح آن می آید ، با نت خوانی قابل برطرف شدن است … برای خرید ساز از فروشگاه ساز در کرج باید به موارد خاصی توجه داشته باشید که معمولا اساتید در آموزشگاه موسیقی یا مشاورین آموزشی در این مورد توصیه هایی میکنند که بهتر است قبل از خرید ساز حتما مورد توجه قرار منبع دهید. ولی مسئله اینجاست آن چیزی که در حال حاضر در فرهنگ عمومی در عرصه موسیقی رواج دارد، متأسفانه کممایهترین نوع موسیقی است حال بین جوانها باشد، نوجوانها یا میانسالان. ـ به عنوان مقدمه باید بگویم علیرغم ظرفیتهای گستردهای که موسیقی ایران به لحاظ تنوع موسیقایی در زیست بوم و فلات فرهنگی ایران داشته و دارد، متأسفانه اسناد بالادستی که تکلیف نظام فرهنگی کشور را با موسیقی مشخص کند، نداشتهایم. یا مثال دیگر مسئله آموزش موسیقی است، اگر مخالفت وجود دارد، پس چرا علناً و رسماً واحدهای تجاری فروش آلات موسیقی داریم؟ مثال دیگر موضوع موسیقیهای شرقی و مشخصاً کرهای است که اصطلاحاً با عنوان کیپاپ شناخته میشود؛ البته در این مورد خاص بحث فقط موسیقی نیست، بحث سبک زندگی، هواخواهی و در نگاه کلان نوعی هویت جویی است که موسیقی در مرکز آن قرار دارد و بین برخی از نوجوانان ماهم به شدّت محبوب هستند.

This ​post has be en c​re​ated wi​th sahandbook Content᠎ Gen᠎erat᠎or Demoversion.

حال سوال اینجاست که آیا سند ملی موسیقی با بیانیه راهبردی موسیقی تفاوت دارد؟ به گزارش ایسنا، در دولت دوازدهم قرار بود سندی با عنوان «سند ملی موسیقی» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شود و بعدا به تصویب برسد اما از آخرین باری که در سال ۹۹ رئیس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که تدوین سند تکمیل شده، هنوز خبری از تصویب آن نیست. ـ در دولت دوازدهم قرار بود سند ملی موسیقی به تصویب برسد. فروشگاه کتاب موسیقی ایران موزیکولوژی، تلاش کرده تا بهعنوان فروشگاهی تخصصی آرشیو کاملی از کتب و جراید مرتبط با حوزهی موسیقیشناسی را گردآوری کند و در اختیار علاقمندان به مطالعهی بیشتر در این حوزه قرار دهد. و اگر نیست چه تفاوتی با آن دارد؟ برای شناسایی آنها از کدام نهادها و چه افرادی کمک گرفتید؟ ـ شناسایی این دوراهیها در چه مرحلهای است؟ گیتار هم با توجه به پایگاه گستردهی مردمی و انعطاف در اجرای انواع موسیقی یکی از سازهایی است که با چنین موسیقیهای تنظیمی آشنا عجین است. تقریبا دو ـ سه سالی است که فرآیند تدوین سند ملّی موسیقی با راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل جدی پیگیری میشود، ولی ما در شورای فرهنگ عمومی، نوع مواجهه و نگاه و رسالت خاص خودمان را داریم که با وجود هم راستا بودن با اهداف شورای عالی، موازی کاری نیست.

حذفها و تغییرات در فرهنگ جمعی در طول تاریخ نشانگر بالندگی است و همین فرهنگمداری است که قوامبخش معنای حیات جمعی است. زمانی که رسانههای جمعی به این شکل نبوده، مهمترین ابزاری که ارزشهای فرهنگی، اخلاقی و دینی ما را منتقل میکرد، موسیقی بود؛ مثلا زمانی که مرحوم نورمحمد درپور یا مرحوم محمد ابراهیم شریف زاده میخواندند، مضامین اخلاقی و فرهنگ غنی اسلام و ایران را روایت میکردند. «قطعاً کجسلیقگیها و نبود دکترین و نگاه راهبردی، زمینه برخوردهای سلیقهای و محدودیتهای بدون علت و منطق را فراهم کرده است؛ نمونه آن خوانندهای مثل مرحوم «حبیب» است که مجوز بازگشت به ایران را به او دادیم ولی اجازه خواندن را نه. ـ درحال حاضر پرطرفدارترین پلتفرم فارسی موسیقی، رادیو جوان است که خارج از ایران کنترل میشود و ما هیچ نقشی در آن نداریم و اصلا هم با ما همسو نیست. خرید اینترنتی کتاب های موسیقی و کار با دف نیز فرصتی مناسب برای تهیه این منابع خوب آموزشی است.

دیدگاهتان را بنویسید