نمای خشک نظرات و راهنما

چراکه از یک سو، نما صورت ظاهر و منظره خارجی هر ساختمان است و لذا زیبایی جزء جدایی ناپذیر هر نما است. از آنجاکه ضخامت لایه هوا است که گردش درست هوا و پدیده دودکش (بالا رفتن هوای گرم) را تضمین می کند لذا محاسبه و اجرای درست اندازه این لایه مهم می باشد. در بعضی موارد به اجزای عمودی پروفیل های افقی (شاسی ثانویه) که پوشش نهایی را نگه می دارند متصل می گردد. چه از اجزای اتصال دهنده موضعی (پایه) و چه از پروفیل های عمودی و چه از پروفیل های افقی استفاده شود به هر شکل لازم است که پوشش نما را به جداره خارجی سازه پشت آن متصل کرد. دومین قلم مذکور سازه ای متشکل از پروفیل های فلزی است که به شکل عمودی قرار گرفته اند (شاسی اصلی) و توسط پرچ، پیچ و یا قلاب و با استفاده از مکانیزمی قابل تنظیم جهت اصلاح شاقولی جداره سازه به نمای نهایی و یا پروفیل های دیگری وصل می شود. درحقیقت تعداد زیادی ساختمان قدیمی وجود دارد که پوشش بیرونیشان از سنگ و یا تخته های چوبی ساخته شده و فضایی از هوا بین پوشش بیرونی و سازه اصلی آنها وجود دارد. بارهای غیر متعارف باید توسط سازه ای مستقل از سازه سیستم اجرای نمای خشک به سازه اصلی ساختمان وارد شوند.  Artic le has been gener᠎at ed by behsaznama Content​ Generat᠎or  Demoversi​on.

هزینه اجرای نمای خشک

نمای خشک همراه با گردش جریان هوا یک سیستم ساختمانی است که در کشورهای اروپای شمالی در طی دوران تکمیل شده و استحکام یافته است و تنها در دهه های اخیر در دیگر کشورها به خاطر بهینه سازی مصرف انرژی درحال استفاده روزافزون قرار گرفته است. اصل طراحی سیستم نصب نمای خشک همراه با گردش جریان هوا بر ایستایی مستقل هر یک از تکه های پوشش نما و حذف ملات استوار است. یکی از مناسبت ترین سطوح برای شروع به عملیات اجرایی مربوط به نصب سیستم نمای خشک آجری دیوارهای خشک از جمله سیستم کناف و یا دیوارهای فایبر سمنت می باشند ولی اجرای سیستم نمای خشک بر روی سایر سطوح متدوال از جمله بلوک با دانه های سبک و سیستم های دیوارهای سه بعدی و سیستم بلوکهای اتوکلاو شده ممکن و به سهولت امکان پذیر می باشد. در معماری اجزاء ساختمان، نما به عنوان یکی از آیتم های تأثیرگذار در منظر شهری شناخته می شود معماران و طراحان ساختمان به دلیل اهمیت قابل توجه موضوع نما در ساختمان ها از دیرباز به این موضوع توجه ویژه داشته اند و همواره در پروژه ها انتخاب مصالح نما از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

نصاب نمای خشک

عملکرد لایه پوشش نما حفاظت از ساختمان در مقابل عوامل جوی و همچنین نمایش نقطه نظر معماری طراح آن می باشد. در حقیقت، این عمل امری ضروری برای تحلیل دقیق سطح جداره خارجی از نقطه نظر هندسی و فیزیکی جهت اطمینان از کارکرد صحیح لایه عایق بر روی سطح سازه نگهدارنده می باشد. نظر به ضرایب تغییر شکل مختلف در مواد متفاوت، اجرای کل سیستم به مواد بکار رفته در جداره خارجی و شرایط سازه نگهدارنده بستگی دارد. جداره خارجی می تواند تک لایه، به معنای ساخته شده از یک لایه از یک ماده، و یا چند لایه از مواد مختلف شکل گرفته باشد. با توجه به این رویه انواع مختلف نماهای خشک بر روی کار آمدند تا با دنیای مزایای خود صنعت نماسازی ساختمانها را درگیر تحولی اساسی نمایند. برای مثال چنانچه به اصفهان سفرکرده اند و در جستجوی هتل های اصفهان هستند ترجیح میدهند در هتلی قدیمی اوقاتشان را بگذرانند. هتل رامسر به عنوان قدیمیترین هتلهای ایران حاصل همین دوره میباشد. اگر همه این شرایط لحاظ شده باشد وجود محفظه فوائد بی چون و چرایی نظیر تبخیر آب انباشته شده در مصالح ساختمانی در طی دوره ساخت و ساز، حذف آب تبخیری در داخل ساختمان در طی فصل زمستان، سرد کردن پوسته خارجی ساختمان در فصل تابستان به دلیل حرکت به سمت بالای هوا، کاهش جریان حرارت از خارج به داخل ساختمان در فصل تابستان، ممانعت از فرار حرارت از داخل به خارج بواسطه فقدان نفوذ سرما، راه فراهم نمای مدرن خواهد کرد.

قیمت مناسب و سرعت اجرای بالای نمای کامپوزیت آلومینیوم از دیگر ویژگی های مثبت آن می باشد. 4- قیمت تمام شده این محصول به دلیل استفاده از تکنولوژی بالای ساخت آن که از نوع سرامیک های اکسترودی با شکل ویژه محسوب می گردند بیشتر می شود. حالا می رویم سراغ معرفی انواع نما خشک ساختمان بر اساس نوع اتصالات! با توجه به اتصالات شاقول که به عنوان اولین اتصال سیستم نمای خشک به ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد امکان اصلاحات احتمالی ناشی از خطای انسانی به راحتی ممکن خواهد بود پس از نصب اتصالات شاقول اجزاء قائم با فواصل متناسب محاسبه شده نصب خواهند شد و پس از أن اجزاء افقی با توجه به ابعاد و نوع آجر انتخاب شده مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در آخر آجر شیار دار نصب و نسبت به بند کشی با پودر بند کشی خاص تعریف شده برای نمای خشک اقدام می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید